Pictura murală

00_sf_ioan_serafimSubordonată spaţiului arhitectural, pictura murală este o componentă artistică aplicată pe o zidărie mixtă din piatră ori cărămidă sau pe suport de lemn. Tehnica de execuţie poate fi a fresco (tehnică deosebit de rezistentă în timp, deoarece este efectuată pe o tencuială de var proaspăt în care pigmentul este înglobat prin procesul de carbonatare), sau tehnica a secco (pictura este aplicată pe o tencuială uscată folosind diverşi lianţi sau emulsii).

Conservarea picturii murale este complexă, pe de o parte pentru că aceasta este supusă tuturor factorilor de mediu exteriori, iar pe de altă parte deoarece pictura murală este strâns legată de elementele de arhitectură de la care preia toate deformările structurale sau degradările.

Câteva dintre problemele generale sau particulare ale picturii murale sunt menţionate în această rubrică.



Abordarea complexă şi formativă a restaurării picturii murale
Autor Theo Mureşan   
Miercuri, 23 Octombrie 2013 11:21

 


1-Palazzo Oneto di Sperlinga - Palermo- Proiect Leonardo

... si restaura solo il materiale dell’opera d’arte...”

(Cesare Brandi, Teoria del restauro)

... si restaura solo quello che si conosce...”

(Umberto Baldini, Teoria del restauro e unita del metodo, vol. I)

... il <> di un opera d’arte...”

(Umberto Baldini, Teoria del restauro e unita del metodo, vol. II)


Primele informaţii privind restaurarea, la noi în ţară, apar în anul 1698 când la Biserica Sfântul Nicolae din Scheii Braşovului, un pictor pe nume Radu este solicitat să repare portretul voievodului Mihai Viteazul din tabloul votiv1 folosindu-se cuvântul reparaţie, aceasta fiind terminologia epocii.2


 
Degradarea stratului de culoare
Autor Crina Niculescu   
Marţi, 03 Ianuarie 2012 16:00

DSCF8079 micMecanisme de pierdere a picturilor murale aflate în curs de degradare: adeziunea şi coeziunea stratului pictural - cauze şi forme de manifestare

 

Conservarea şi restaurarea picturilor murale reprezintă un ansamblu de demersuri efectuate asupra materiei, în vederea menţinerii sale, prin împiedicarea şi prevenirea pierderii unor părţi componente sau a picturii în sine. Acest lucru se realizează prin îndepărtarea cauzelor şi a agenţilor de degradare existenţi şi încetinirea, pe cât posibil, a proceselor de degradare.

 
Alterări ireversibile
Autor Anca Dină şi Magdalena Drobotă   
Duminică, 10 Ianuarie 2010 14:08

alterari_pigmenti_sfantul_ioan_pridvor_micÎn această categorie se încadrează o serie de alterări cromatice ireversibile care apar ca urmare a modificării proprietăţilor chimice ale unor pigmenţi. Cauzele sunt diferite, pot fi de natură tehnică dar şi rezultat al neglijenţei. Apariţia acestor transformări cromatice poate fi evitată dar, odată procesul produs, imaginea este alterată definitiv.


Vom aminti pe scurt 2 dintre transformările cromatice des întâlnite la nivelul picturii murale realizate în tehnica a fresco, transformări ce sunt influenţate în mod direct de neglijenţa factorului uman.
 
Depunerile şi acumulările de pe suprafaţa murală
Autor Anca Dina   
Duminică, 06 Decembrie 2009 06:38
00_arbore_bolta_paianjeniPrezente pe suprafaţa stratului de culoare, depunerile şi acumulările alterează imaginea din punct de vedere cromatic, sau împiedică chiar identificarea reprezentării artistice.
În funcţie de natura şi provenienţa lor, depunerile sunt constituite din praf, fum şi gudroane rezultate din arderea lumânărilor, pânze de păianjen, excremente de insecte sau păsări, grăsimi de la contactul cu mâna, stropi de mortar ajunşi accidental, noxe de la factorii poluanţi ş.a., iar acumulările sunt formate din eflorescenţe saline şi agenţi biologici.
 
Degradări ale stratului de culoare
Autor Anca Dina   
Miercuri, 02 Decembrie 2009 01:18

sucevita_absida_de_sud_semicalota_decoeziune_2_micPurtător al mesajului artistic, stratul de culoare este mult mai fragil decât stratul suport. Stratul de culoare preia degradările suportului său, pe care, sub influenţa factorilor externi, le amplifică.

Integritatea stratului de culoare, în cazul unor degradări accentuate, poate fi afectată de atingeri uşoare sau de curenţii de aer. Aşadar, nu întâmplător insistăm asupra ideii ca suprafeţele cu pictură să nu fie atinse. Atenţionarea este cu atât mai justificată cu cât anumite forme de degradare nu pot fi observate decât de un ochi avizat şi cu mijloacele de evidenţiere specifice (în special prin lumina razantă).

 
Degradări ale suportului picturii murale
Autor Administrator   
Marţi, 03 Noiembrie 2009 13:43

targoviste_suport_1_micStratul suport poate avea în componenţa sa unul sau mai multe straturi de tencuială (mortar). În general, primul este aplicat pe zidărie şi are rol de egalizare, iar cel de al doilea este purtător al stratului de culoare. Deşi ceea ce admirăm la o pictură este calitatea artistică a veşmântului policrom, starea de conservare a stratului suport are un rol deosebit în buna conservare a imaginii.

 


Editura ACS

Login Form



Harta mostenii tale

adv brosura

Autorii acs.org.ro

Parteneri media

logo-ARHITECTURA

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Contact

Contactati-ne folosind formularul de mai jos!